czym zastąpić niezdrowe przekąski


Dziś mam olbrzymią ochotę na czekoladę. Słodką, rozpływająca się w ustach przyjemność wypełnioną cukrem i tłuszczem. Na samą myśl ślinianki zaczynają szybciej pracować.

A co jeśli tak naprawdę organizm nie potrzebuję czekolady, tylko w ten sposób sygnalizuje, że czegoś mu brakuje? Może właśnie mówi - zrób coś, magnez nam się kończy!
Okazuje się, że nie musisz wrzucać w siebie zbędnego cukru i tłuszczu aby zaspokoić niedobór brakującego pierwiastka. Wystarczy, że nauczysz się słuchać sygnałów pnących z wnętrza, odpowiednio je interpretować i przetwarzać, żeby uzupełnić to czego brakuje, a jednocześnie uniknąć zbędnych kalorii.
Organizm ludzki wie dobrze czego mu potrzeba i co należy niezwłocznie uzupełnić. Będzie nam podpowiadał smaki i przywoływał obraz tych potraw, które pokryją niedobór. Co więcej, da nam do zrozumienia, że musimy zjeść coś co nam kiedyś bardzo smakowało, aby mieć pewność, że po to sięgniemy. Stąd ochota na czekoladę, a nie otręby.

S Ł O N E    P R Z E K Ą S K I

Kiedy masz ochotę na chipsy, krakersy, czy słone paluszki, to znak, że należy uzupełnić krzem. Nie daj się zwieść i wybierz inne, bardziej zdrowe źródło brakującego pierwiastka.
Dużą zawartość krzemu znajdziesz we wszystkich gatunkach sałaty, pasternaku, lucernie, ogórku, selerze i marchwi. Krzem wchodzi w skład gryki, kaszy jaglanej, brązowego ryżu, truskawek, moreli oraz skórek jabłka.

Co więcej dużą zawartość wykazują zioła, a przede wszystkim skrzyp, pokrzywa, perz, przytulia, miodunka, podbiał i rdest ptasi.

Krzemowy odwar
Łyżkę skrzyp i pokrzywę zalej 2 szklankami wody i gotuj powoli aż połowa płynu odparuje, minimum kwadrans. Pij 2 razy dziennie po pół szklanki.
Krzemowy odwar możesz przygotować z jednego rodzaju zioła lub łącząc ze sobą w dowolnej konfiguracji. Pamiętaj jednak, że najlepszy efekt, dzięki największej zawartości pierwiastka da odwar na bazie skrzypu.

C Z E K O L A D A

Niedobór magnezu w organizmie może być sygnalizowany przez chęć zjedzenia czekolady. Kiedy masz ochotę akurat na nią, sięgnij po pestki dyni, słonecznika, sezam, migdały, nerkowce lub orzechy włoskie. Dobrym źródłem magnezu jest także żółty ser, ciecierzyca, otręby, banany, ryby i szpinak oraz produkty pełnoziarniste -  pieczywo lub makaron.
W walce z niewystarczającą ilością magnezu pomoże Ci także także duet głóg i dzika róża w formie naparu.

C O Ś   K W A Ś N E G O

Kwaśne żelki, cytrynowy napój gazowany lub cała torba landrynek będą za tobą "chodzić" gdy w organizmie brakuje Ci magnezu. Uzupełnisz go pijąc kakao, jedząc otręby i kaszę jaglaną lub gryczaną, groch, fasolą, szpinak i banany oraz pestki dyni, migdały, czy orzechy laskowe.

S Ł O D Y C Z E

Masz ochotę na coś słodkiego? Ciastko, batonik, tort, nieważne, byle słodkie i byle dużo! Chęć sięgnięcia po słodycze to znak, że organizm potrzebuje któregoś z pierwiastków: siarki, chromu, fosforu lub tryptofanu- aminokwasu biorącego udział w tworzeniu serotoniny- "hormonu szczęścia".
Źródłem chromu są brokuły, pomidory, szpinak grapefruity, pełnotłuste sery żółte i sery pleśniowe, kakao oraz łosoś. Produkty bogate w siarkę to przede wszystkim kapusta, kalafior, szparagi, brukselka, fasola, chrzan, por oraz produkty mleczne- mleko, serwatka, sery, śmietana, twaróg. W poszukiwaniu fosforu sięgnijmy po ryby, mięso oraz jaja, produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe i orzechy. Tryptofan znajdziemy w serach pleśniowych oraz dojrzewających, kaszy mannie, wątróbce, soi, pestkach dyni, słoneczniku i sezamie oraz orzechach, szczególnie migdałach.

T O S T Y,   P I Z Z A,   B Y L E  Z  S E R E M

Jakże pyszny jest zapieczony i ciągnący się ser na drożdżowym cieście lub chrupiącym chlebie. Smaczny, ale kaloryczny. Kiedy twój organizm dopomina się tego typu przyjemności, to sygnał, że musisz uzupełnić zapasy azotu. Znajdziesz go w produktach o dużej zawartości białka- mięsie, głównie baraninie, indyku, kaczce i schabie, rybach- szczególnie w dorszu, halibucie i łososiu, roślinach strączkowych, kaszy jaglanej i gryczanej oraz nasionach słonecznika i pestkach dyni.

T Ł U S T E   I   D U Ż O

Chęć na potrawy tłuste, szczególnie typu fast -food pojawi się w chwili, gdy dostarczana ilość wapnia jest niewystarczająca. Aby uniknąć wrzucania w siebie masy kalorii w formie tłuszczu, dostarcz go organizmowi spożywając nabiał- mleko, ser twarogowy, jogurt naturalny, maślankę lub inne produkty wysoko wapniowe- zielone warzywa- kapusta, brokuł, natka pietruszki, nasiona roślin strączkowych- soję, groch, fasolę, banany, figi, morele, produkty pełnoziarniste, płatki owsiane i orzechy laskowe lub migdały.

9 komentarzy:

  1. ja najczesciej mam ochote na słodkie

    OdpowiedzUsuń
  2. Swietny artykul! Ja mam bardzo czesto ochote na kwasne, czasem nie moge sie niczym napic zeby zaspokoic pragnienie :(
    no i na slone.
    sprobuje z krzemem i magnezem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. baaardzo potrzebny post :)
    MASZ 100 % RACJI:))

    OdpowiedzUsuń
  4. uwielbiam słone i kwaśne...oddałabym wszystko co słodkie za kwasne i słone żarcie :D Dziękuję za post...wypróbuję rady :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Za mną ostatnio chodziła (dosłownie) żurawina ;p Świetnie to napisałaś, Postaram się zapamiętać ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. boże, too chyba najbardziej przydatny post jaki w życiu przeczytałam!
    zapraszam: http://iluminatium-mundi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. super artykuł...trzeba wypróbować,zamiast czekolady -orzechy włoskie, banan,pestki,migdały..

    OdpowiedzUsuń
  8. tylko : mleko pozbawia nas wapnia, nie przyswajamy mleka w żaden sposób(tylko do 3 roku życia), powoduje osteoporozę-kazeina z mleka zakleja naczynia krwionośne,a przede wszystkim w sklepach nie ma mleka, tylko pasteryzowane świństwo pozbawione potrzebnych bakterii
    soja-dla nas nieprzyswajalna, Azjaci i to niedużo, najlepiej w formie tofu
    łosoś norweski kolejna trucizna !!! polskiego nie ma. Pozdrawiam Jerzy

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...