zioła wspomagające dietę

 
Nowy rok rodzi nowe postanowienia poprawy! Rzucamy palenie, postanawiamy biegać, skakać, pływać oraz tracić na wadze. Drakońskie diety, wyrzeczenia i przeróżne sztuczne suplementy zaczynają nam towarzyszyć w drodze ku lepszemu samopoczuciu, zgrabniejszej sylwetce i zdrowiu. A gdyby tak zamiast posiłkować się tabletkami sięgnąć po zioła i przyprawy, które poprawią przemianę materii, wspomogą pracę jelit i przyspieszą spalenie tkanki tłuszczowej? Spróbuj!

Czerwone, żółte, zielone
Nie masz czasu zagłębiać się i studiować właściwości każdej przyprawy, którą dorzucasz do swojego posiłku? Jest na to sposób- podziel je kolorami.

Sięgaj po czerwone przyprawy, chilli, ostrą lub słodką czerwoną paprykę, pieprz, czy curry, kiedy chcesz wspomóc spalanie tkanki tłuszczowej. Zawarta w nich kapsaicyna, odpowiedzialna za ostry, piekący smak wspomaga spalania tłuszczu, działa antyoksydacyjnie i przeciwbakteryjnie. Pamiętaj jednak, że jeśli przesadzisz z ilością ostrych przypraw, nie próbuj ugasić pożaru w jamie ustnej wodą, to nic nie da. Palący smak pokonasz pijąc szklankę tłustego mleka, czy jedząc lody, gdyż rozpuszcza się ona w tłuszczach.

Przyprawy żółte, kardamon, cynamon, imbir, czy goździki będą działać na twój układ pokarmowy stymulująco. Pobudzą go do większego działania, wspomagają wydzielanie żółci, przez co ułatwiają trawienie, a co najważniejsze hamują apetyt poprzez poprawę krążenia krwi.
 
Bazylia, czosnek, oregano, szałwia, mięta, tymianek, czy rozmaryn, czyli przyprawy zielone to synonimy stabilizacji naszego organizmu. Łagodzą i zmniejszają dolegliwości pokarmowe, przy jednoczesnym stymulowaniu trawienia. Dzięki nim jelita i żołądek sprawniej pracują.

Co więcej gdy planujesz obiad ciut bardziej ciężkostrawny, nie zapominaj o rozmarynie, który wspomaga trawienie tłuszczu, majeranku, który pomaga w trawieniu warzyw strączkowych i zapobiega uciążliwym wzdęciom, lubczyku, który łagodzi zgagę i niestrawność, tymianku, który zapobiega bólom żołądka oraz koprze, który ułatwia wypróżnianie. Na twojej liście produktów powinny znaleźć się również kolendra, która przyspiesza trawienie, mięta, która reguluje pracę żołądka, szałwia, która pobudza wyciekanie soku żołądkowego, bazylia, która przyspiesza trawienie białek oraz cząber, który zapobiega niestrawności. Twoim sprzymierzeńcem będzie jałowiec, który ułatwia usuwanie nadmiaru wody z organizmu, kminek, który przyspiesza trawienie oraz anyż gałka muszkatołowa, które pobudzające czynności jelit.

O czym jeszcze warto wiedzieć?
Pamiętaj, że najlepsze są świeże zioła i przyprawy, dlatego warto mieć małe herbarium na balkonie lub parapecie. Przyprawy dodawaj pod koniec gotowania, aby nie straciły swojego aromatu i cennych właściwości, a przed ich użyciem, najpierw rozetrzyj je w palcach, dzięki czemu zapach uwolni się szybciej. Pamiętaj, że jedne przyprawy osłabiają działanie drugich, dlatego nie wrzucaj wszystkiego co masz po ręką, to wcale nie zdwoi efektu jaki chcesz osiągnąć.
Suszone zioła przechowuj w suchym i zaciemnionym miejscu, chroń je przed wysoką temperaturą i wilgocią, żeby nie straciły na jakości. Przesyp je do szczelnego szklanego pojemniczka, wtedy zachowasz ich zapach na dłużej.




4 komentarze:

  1. Na razie karmię więc nie szaleje z ziołami :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Zioła to podstawa mojej kuchni ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja diety sobie bez ziół po prostu nie wyobrażam i twierdzę, że każdy powinien się z nimi bliżej "zapoznać", bo większość dań po odpowiednim doprawieniu bardzo zyskuje na smaku;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...